Saturday, January 26, 2019

Bland svenskar, finnar och lappar

Lika friskt berättad som Guldstrand av Sven Danell (om Estlands svenskbygder på 30-talet) är boken Bland svenskar, finnar och lappar av Olof Bergqvist. Framför allt den första delen om tiden som präst i Gällivare (1892-1904, från 1896 kh) är enormt fängslande. Både för själva upplevelsernas skull och för berättarkonstens. Delen om biskopsåren i Luleå (1904-1937) är mattare och mer av en vandring genom det stora stiftet och dess olika invånare, inte utan tidens rasbiologiska reflektioner. Den 78-årige författaren dog året efter bokens utgivning.

Luleå stifts förste biskop är verkligen en författarbekantskap värd att göra, liksom dottern Stina Aronson, långt större som författare, men med omisskännliga drag av fadern. Det ligger något mycket sorgligt i detta att dottern (som också kom att bo långa tider i Norrbotten, jfr hennes roman Hitom himlen), inte fick växa upp med sin far och mor. Hon föddes samma år som Bergqvist enligt utfästelse blev präst i lappmarken (Gällivare), men tydligen var det otänkbart - kanske för båda parter? - att de skulle bilda gemensamt bo och bli prästpar där uppe. Trots att Olof och städerskan Maria Andersson fick två (!) barn tillsammans: Lisa (f 1888) och Stina (f 1892).

Det kan ju inte hjälpas att detta drar en stor skugga över Olof Bergqvists minne. Han kom själv från fattiga förhållanden och fick kämpa och arbeta för att få råd med studierna (varför hans teologiska examen blev kraftigt försenad) och som det hette "bilda familj". Han fick tydligen hjälp med den s k "sexuella nöden" av en piga som städade hos studenterna. Men när han nu de facto ändå bildade familj under studieåren, borde den väl också ha "legitimerats" officiellt? Alldeles särskilt när fadern som här är präst och utbildar sej till själasörjare för både unga män och kvinnor.

Istället gifte sej Olof med Hanna Norbäck (1868-1947), som blev en mycket ryktbar och representativ "biskopinna". Men det var dottern med pigan/städerskan som både till utseende och begåvning bråddes på honom. ("Den kunde han inte neka till" tyckte folk i Luleå när Stina i 20-årsåldern kom på besök). Jag har inte läst hennes bok Hitom himlen än, men inser nu att det måste jag göra. Hoppas jag kan återkomma om den.


Bildresultat för Olof Bergqvist Gällivare utfästelseStina Aronson.jpg

1 comment:

dercy lyne said...

BÄSTA ONLINE ÄLSKADE SPELL CASTER FÖR ATT FÅ DIN EX LOVER, HUSBAND, WIFE, FLICKA ELLER JAG ÄLSKAR BACK. ADD HEM UPP PÅ WHATSAPP: +2349083639501
  -Email- blackmagicsolutions95@gmail.com
Hej där, jag heter Darci Lyne, jag är från en ny jersey, USA. Jag läste en efterkommentar online av en Los Angeles-baserad journalist avslöjar hur han permanent varade svag upprättelse och snabb ejaculation 2 månader efter att hans fru lämnade honom och han sa också att doktor NOSA gör sin ex-fru tillbaka efter 2 år av separation. Jag kontaktade samma Dr NOSA på grund av mina utmaningar i livet, jag har dessa kraftfulla avsikter att saker kommer att fungera för mig, jag trodde på vittnesmål är det verkliga livet bevisar. Jag insåg att det skulle vara bra att dela här som jag vet att det kommer att inspirera andra också. Jag var så lycklig att komma över BLACK MAGIC SPELLS Caster personlig kontakt
 -Email- blackmagicsolutions95@gmail.com
Jag är inte säker på att jag kunde ha gjort det utan honom. Jag skulle ha gett upp och trodde att eftersom min man såg någon annan och han sa att vi var färdiga. Efter att Dr.NOSA lunchade en Magic Love-spell, ringer min man på mobilen och han återvänder hem. Tack så mycket för att få tillbaka min make hem efter 3 års separation. Vi är för alltid skuldsatta. idag berättar jag med glädje och lycka till världen ... du kan också
WhatsApp med honom-- +2349083639501
* Love Spells Win-Back Ex älskare
* Framgång och främjande magisk stavning
* Lycklig charm - BUSINESS STAR
* avdelningar - SKYDD HÖG
* förbannelse upplösning
 * Skilsmässa problemlösning?
  * En lösning på sjukdomar och sjukdomar i kroppen
* vill ha en kärleksspell för en ny älskare?
* andlig rensning
* Fruktbarhet magi - FRUKTER OF KVINNOR
* Barnlös problemlösning?